15.3.21

EXPERIMENT

 


Misschien is het nu wel tijd om te wijzen op een experiment uit  de jaren zeventig toen een tweetal musici op eigen locatie, de een in Amsterdam, de ander in Halfweg in een in de vroege ochtend  uitgezonden VARA-radioprogramma optraden. Het programma  was bedacht door Kees Hillen (1946-2004) (op de foto links) en ik deed de presentatie (op de foto rechts).  Het was anders dan elke andere uitzending van "klassieke" muziek: ik herinner me een live programma vanuit Artis, waarin minder over composities werd gekeuveld, maar oppassers in de dierentuin aan het woord  kwamen. In een andere uitzending hield ik een Hitleriaanse toespraak, als aankondiging van een Wagnercompositie, waarbij ik zo op drift raakte dat ik een een tafel stuk sloeg. Maar terug naar het programma met de twee musici op eigen lokatie: pianist Polo de Haas (1933-) per telefoonlijn vanuit Amsterdam en basklarinettist Harry Sparnaay (1944-2007) per telefoonlijn vanuit Halfweg. Samen vormden ze het duo "Fusion Moderne". Het experiment slaagde wonderwel en misschien valt er voor de muzieksector in deze barre coronatijden eens  over na te denken.