5.3.21

THEMA & VARIATIES

 


Thema: een tweedeurs auto met een motor met inhoud van rond een liter. Fiats 508, bijnaamd "Balilla" (naam van de Italiaanse fascistische jeugdbeweging,  die op zijn beurt genoemd was naar Giovanni Battista Perasso, een jongen uit Genua die in 1746 een opstand tegen de Habsburgers had geleid, werd gepresenteerd op de Milanese Autosalon van 17 tot en met 27 april 1932 en kwam in juli van dat jaar in handel. Er verschenen drie versies, een tweedeurs gesloten auto, een  cabriolet en een vierdeurs (!) vier-onder-de kap. De cylinderinhoud was 995cc gekoppeld aan  een  drieversnellingsbak, het gebruik was acht liter per honderd kilometer en de topsneheid lag bij 85km/u. Een bestelwagenversie was eveneens leverbaar.

Een aanzienlijk sportievere versie verscheen een jaar later de 508S, oorspronkelijk met dezelfde motor en versnellingsbak maar vanaf 1934 met een vierbak, Hij was leverbaar als Spider en Coupé.


In datzelfde jaar werd ook een andere carrosserie geïntroduceerd en werd de vierbak op alle "Balilla's" gebruikelijk en de wagen kreeg vier deuren De topsnelheid bleef overigens  gelijk Het totaal geproduceerde  "Balilla 4 Marche" bedroeg 71700 exemplaren.


In 1937 werd de 508C geïntroduceerd, met  een iets grotere  motor: 1089cc. Die motor zat nog altijd in de 1100R "Berlina Familiare" die tussen 1966 en 1969 geproduceerd  werd.  Afgebeeld is de Simca 8, die identiek was aan de Fiat "Balilla". Fiat leverde de 508C als gesloten auto met vier deuren, als 508L (familiale) en als 508C Mille Miglia.
In 1939 werd de "1100" geïntroduceerd  die tot 1948 leverbaar zou blijven, o.a. als taxi en na de oorlog ook  als 1100S een sportieve coupe, waarvan 401 exemplaren werden gebouwd, goed voor 150km/u,


Mussolini had grote  plannen met de Middellandse Zee, dat zou "Mare Nostrum" moeten worden, Fiat speelde daar op in door een militaire versie van de 508 in productie nemen, de 508M, opgevolgd door de 508C "Militare"  De auto droeg  bij aan de  misdaden in Abessinië, Libïe, Spanje, Frankrijk en Oekraine, zonder dat na de oorlog tot  vervolging leidde.

 

1948 zag de verschijning van de 1100B, die maar twee jaar in productie bleef en waarvan ook een verlengde versie leverbaar was,de 1100BL als taxi.