1.10.24

Moeder 2

Alhoewel op de hoeken van onze straat vier winkels  waren, twee bakkers, een kruidenier en een slager, bezocht mijn moeder alleen de slager. Zelfs als er dringend suiker nodig was en ik er op uit werd gestuurd om suiker te halen, kwam de streng gereformeerde kruidenier niet in kwestie. Ik moest verderop naar "De Sperwer".  Veel boodschappen, zoals melk en groente werden destijds nog aan huis bezorgd. De groenteman, ik meen dat hij Walstra heette, had een grote trekhond onder zijn handkar. Oorspronkelijk ging mijn moeder naar de Coöperatie, een  flink stuk lopen naar de Oldegalileën of naar een filiaal op het Cambuursterpad. Ieder jaar moesten de bonnetjes van al het aangeschafte worden opgeteld, opdat er wat geld werd uitgekeerd. Bovendien kreeg ik een week vakantie in Ameland. Zonder moeders zorgen verbrandde ik daar  door de zon en werd ik met een wonderlijk spulletje Tschamba-Fii ingesmeerd.  Het rook merkwaardig en er stond een Chinees op de verpakking. Zo heel lang  heeft mijn moeder haar gang naar de Coöperatie niet volgehouden, na een paar jaar kwam de al genoemde Sperwer aan de beurt. Kaas kwam veel verder weg, uit de stad, van Scherpenzeel. Maar er was ook iemand op een transportfiets,, uit de buurt van Giekerk, met verse schapenkaas. Dat zou ik best nog eens willen eten.