23.2.11

50+

Als ik Turk was, zou ik de naam 50PLUS op het daarnet ontvangen informatiebiljet over de komende statenverkiezingen, interpreteren als een clubje kaashandelaars: 20+, 30+, 40+ en volvet. Maar ik ben geen Turk en denk dus niet aan kaaskoppen, want ik ben er zelf eentje.
Op nummer 2 van 50PLUS in Noord-Holland figureert Jan Nagel, die net zo snel van politieke partij wisselt als een ander van onderbroek. Kenden we hem niet als Nieuwlinkse P.v.d.A.-er, als voorman van Leefbaar Hilversum, als Fortuynzoeker en -vinder, als Peter R. de Vriesadept? En ik ben vast nog wel een partijtje vergeten te noemen, waarin Nagel zijn gedeukte jachthoorn blies. Op nummer drie vinden we nog zo'n knipperlicht; als VVD-er was hij ooit burgemeester van het goyse dorp met geiwe, dat in de wandeling Bussum genoemd wordt. Het moet inmiddels zo'n vijftien jaar geleden zijn, dat hij meende, ter gelegenheid van het zoveel jarig bestaan van de onafhankelijkheid van het dorp op 4 mei een popconcert, te kunnen organiseren. Nou bestaat er al jaren de goede gewoonte om op 4 mei de doden te herdenken, maar daar wilde W.J.M.Holthuizen, want zo heet het brok onfatsoen, niets van weten, want toen ik me met bezwaren ten gemeentehuize meldde, kreeg ik als antwoord van een van zijn klerken, dat 4 mei mijn probleem was. Natuurlijk is het dat, een groot deel van mijn familie is uitgemoord. Maar ik verkeerde m.i. terecht dat 4 mei voor iedereen gold en trouwens nog geldt. Holthuizen en zijn manschappen gooiden onder meer het volgende argument in de strijd om het popconcert toch doorgang te laten vinden: de band moest worden afgekocht en Holthuizen noemde daarbij een bedrag dat geen Nederlandse band destijds op een avondje bij elkaar speelde. Uiteindelijk heb ik een Bussumse voormalige verzetsman en het Auschwitzcomité moeten inschakelen om het concert geen doorgang te laten vinden. 50+ volvet doch magere gedachten.