15.4.13

Assen

Assen ligt ver van mijn bed. Jaren geleden was ik er eens, ik had de opdracht de verrichtingen van Radio Drente kritisch te volgen en logeerde daartoe in een hotel in het centrum van de Drentse hoofdstad, maar op woensdagochtend moest ik tussen vijf en zeven uur ook mijn eigen VPRO-programma De Gezamenlijke Zenders Peazens en Moddergat uitzenden. Ik stond om half vijf met platenkoffer klaar om het hotel te verlaten en naar de studio van Radio Drente te wandelen, waar vandaan het programma met "een lijntje" naar  Hilversum zou worden gestuurd. Alleen ik kwam het hotel niet uit. De nachtportier weigerde de buitendeur voor mij open te doen. Uiteindelijk mocht ik na een minuut of zes soebatten de veste verlaten. Neem van mij aan, dat je dan niet prettig een uitzending ingaat. Maar het werd nog fraaier, bij  terugkeer werd ik door de directeur van het etablissement  ter zijde genomen, de nachtportier had zich over mij beklaagd. Dat probleem heb ik snel opgelost, ik dreigde mijn koffers te pakken en de 'gastvrije' behandeling aan de grote klok te hangen. Nee, Assen ligt ver van mijn bed en dat houd ik graag zo. 
Ze hebben trouwens in Assen een stadspartij, PLOP. Ik denk dan, net als de rest van Nederland, aan een uitermate stupide kinderserie met een kabouter met de naam Plop in de hoofdrol, maar nee, in Assen betekent het Politiek Logisch Oprechte Partij. PLOP heeft vijf  raadzetels en fractievoorzitter is Ruud Wiersema, die een blog onderhoudt en ik citeer de volgende verdomd originele ontboezeming: "Wanneer je er lang op moet wachten is het nog lekkerder als het er dan eindelijk is. Ik bedoel het voorjaar. Na een winterse periode, van het lijkt wel meer dan een half jaar, zijn ze er dan eindelijk. De eerste tekenen van het naderende voorjaar, krokussen, narcissen,  fluitende vogels die nestmateriaal verzamelen, ik begroet ze met gejuich." Dat is nog eens politiek logisch oprecht geneuzel.  PLOP speelt een troebele rol in het heenzenden van burgemeester Sicko Heldoorn, dat volgens de directeur van het Nederlands Genootschap van Burgemeesters Ruud van Bennekom niet correct is afgehandeld, maar Plopper Ruud Wiersema weet het natuurlijk (politiek logisch en oprecht) beter want  hij, voorzitter van de vetrouwenscommissie die Heldoorn wegzond, vindt dat Van Bennekom zich er niet mee moet bemoeien. Plopper Ruud Wiersema zegt dat gezien de bijzondere gang van zaken tijdens deze herbenoemingsperiode er bijna dagelijks contact geweest is met de provincie en het ministerie van binnenlandse zaken over de te volgen procedures. Zelfs minister Plasterk heeft zich er mee bemoeid. Volgens Wiersema heeft Plasterk toestemming gegegeven om de  hoofdelijke stemming schriftelijk af te handelen.
Inmiddels heeft - nee, ik verzin het niet - PLOPoprichter Willem Homan
 (foto) naar de Asser burgemeestersfunctie gesolliciteerd. Politiek, Logisch, Oprecht? Assen, je kan er nog steeds  beter wegblijven. Want oprecht heeft daar een heel ander betekenis dan in de rest van ons land.