25.4.13

Photographie

Toen ik zo'n vijfenvijftig jaar geleden vanaf het Haagse Hobbemaplein de markt op de Herman Costerstraat opliep en rechts aanhield, dan zag ik behalve oude lampetkannen, roestige fietslantaarns en stapels serviesgoed ook portretten van dames en heren die lang geleden gestorven moesten zijn. Ik vond dat altijd tragisch: ze hadden aan de wand gehangen bij hun nageslacht, maar waren weggedaan toen opvolgende nageslachten niet meer wisten wie ze waren. Vanmorgen kreeg ik hetzelfde melancholieke gevoel op de Bussumse markt toen ik in een doos een enorme hoeveelheid oude foto's zag. Ooit waren de geportreteerden in hun zondagse goed naar de fotograaf gegaan en nu waren ze gereduceerd tot grote onbekenden. Ik kon niet nalaten een paar van de foto's te kopen. Wie is dat meisje met de pijpekrullen ruim een eeuw geleden bij I. H. Slaterus op de hoek van de Weerd en de Bagijnestraat gefotografeerd en wie is die man in het medaillon op die andere 'photographie' gemaakt door dezelfde I.H. Slaterus, inmiddels verhuisd naar de Langemarktstraat, ook in Leeuwarden? Ik zal het nooit weten. (De foto van het meisje is gemaakt tussen 1877 en 1890, de foto van de man tussen 1890 en 1909.)