9.4.13

Neus 4

"Goedemiddag, dit is politiepost 437B2, u wilt hoofdagent Vinckelenboer feliciteren met zijn veertigste...."
"Hoofdagent Vinckelstein? Hoofdagent Vinckelstein feliciteren? Helemaal niet, ik wil mijn neus terug!"
"O, neemt u me niet kwalijk: u wilt uw neus terug. U spreekt met politiepost 437B2, met dienstdoend ambtenaar Pia Dijkstra."
"Pia Dijkstra? De Pia Dijkstra van D66, Het Journaal en Cézanne van Schiphol?"
"Cézanne?"
"Uw man heet toch Cézanne?"
"Nee, nee, zo heet hij niet."
"O, neemt u mij dan niet kwalijk, mevrouw Dijkstra, maar ik had u helemaal niet verwacht. Hoe...?"
" Eén keer per maand doe ik twee uur iets voor, zeg maar, de gemeenschap en wat mag ik vandaag voor u doen?"
"Ik ben mijn neus kwijt en ik ben bang dat hij achter de muziek van Gabby Pahinui aan is. Zeker ben ik natuurlijk niet, maar hij is een paar dagen geleden verdwenen en ik ken zijn muzikale voorkeuren."
"Ik zal een notitie van vermissing maken en die komt dan vervolgens binnen achtenveertig uur op het landelijke politienetwerk, dat gaat allemaal heel efficiënt en zodra er nieuws is, hoort u binnen drie werkdagen van ons."
"Maar hij kan ook gestolen zijn, ik bedoel, het was best een leuke neus, ik heb eens iemand horen zeggen dat hij een moord zou doen voor zo'n neus."
"We doen onze uiterste best om u met uw neus te herenigen, neemt u dat van mij aan! Goedemiddag."
Pia Dijkstra! Pia Dijkstra! Dat is toch andere koek dan Sharon Dijksma of hoe heet ze ook alweer die vrouw van de toast en het ijs? Nellie Melba. Of Anne Boleyn, of Erica Terpstra, of Xanxeveria Mekong geboren Delta. Nee, driemaal nee: Pia Dijkstra is op zoek naar mijn neus.