27.4.13

Ooltaimah 3

Ik moet me weer even beschaftigen met die ooltaimah, want deze week koopte ik de "Oldtimer-Katalog XXVII" van de Deutsche Automobilklub ADAC tesamengesteld van Günther Zink. Ik schrijf dit in een Mischung van Nederlandsch en Deutsch daarmee de Nederlandische ooltaimahbezitsers het ook kunnen verstaan. In de katalog worden prijzen van de ooltaimah vermeld en dat is ja zeer interessant. Er zijn vijf verscheidene toestanden waarin die ooltaimah worden verdeeld, van toestand 1 (Makelloser Zustand. Keine Mängel, Beschädigungen oder Gebrauchsspuren an der Technik und an der Optik. Komplette und perfekt restauriertes  Spitzenfahrzeug. Wie neu (oder besser). Sehr selten.) tot toestand 5 (Restaurierungsbedürftiger Zustand. Fahrzeuge in mangelhaften, nicht fahrbereiten Gesamtzustand. Umfangreiche Arbeiten an allen Baugruppen erforderlich. Fahrzeug nicht zwingend komplett. Natuurlijk heb ik gans ras eens geschouwd wat mijn Traction Avant, een auto die onsere Oosterburen Gangsterlimousine noemen, terwijl ik daarvoor eerder alle tussen 1933 en '45 gebouwde Mercedessen in aanmerking zou willen laten komen, in makeloze staat moet opbrengen. Euro 37.500. Dat is schoon, maar daarop keek ik wat een Volkswagenbusje (beeld), dat de Duitsen Bulli noemen, kost: Euro 45.000. Het toont maar weer eenmaal, dat bij ons, ik bedoel in Duitsland alles groter, beter en daardoor ook durer is.