30.1.15

Beveiliging

Jarenlang kwam ik op een buitengewoon vroeg uur op wat toen nog niet het Mediapark heette, het  was in die dagen dat een Nederlands park nog een ruimte was waar gras, struiken en bomen groeiden.  Ik kwam op een vroege ochtend compleet met platenkoffer bij het VPRO-gebouw waar iemand met een pet - mannen met petten ontlenen aan hun pet ongelooflijk veel gezag - mij de toegang ontzegde. Op zo'n moment is goede raad duur, want een half uur later begon "De Gezamenlijke Zenders Peazens en Moddergat". De man vroeg vanachter glas wat ik kwam doen. "De bloemetjes water geven", schreeuwde ik terug. Uiteindelijk ben ik toegelaten, maar dat ik in zo'n geval opgewekt aan de uitzending begon? Nou nee! Jaren eerder was het bij sommige portiers gebruik 's nachts Hilversumse politiemannen te ontvangen in het kader van de ene pet houdt van de andere pet. Op zekere dag deed een portier dienst die, met twee koddebeiers het rode licht negerend, de uitzendruimte betrad met de als grap bedoelde kreet "Bloemendaal, ze komen je halen!" Na de uitzending heb ik de man verteld dat een aantal van mijn familieleden in de oorlog met zo'n kreet uit hun huizen zijn gehaald. Niet dat dat enige indruk maakte, want daar was de schedel iets te laag voor en de VARA-radiodirectie (want daar werkte ik  destijds) nam het niet voor me op. Ik begrijp dat er momenteel luid geroepen wordt om strengere bewaking van het Mediapark, gelukkig  werk ik er niet meer.