11.1.15

Koblenz 10

Ik heb geaarzeld of ik dit stukje wel onder het  kopje Koblenz zou schrijven, want vorig jaar zou ik hetzelfde onder Münster, het jaar daarvoor onder Unna en het jaar daarvoor onder Aken hebben kunnen schrijven, want in feite gaat het over een boek dat ik ieder jaar in Duitsland aanschaf en waar ik de rest van het jaar veel plezier van heb: Fischers Weltalmanach*, met alle feiten over alle landen en  alle wereldorganisaties. Nu vraagt u en klopt dat allemaal wel, wat in dat boek staat? Er is een simpele manier om dat te controleren, kijk wat het boek over Nederland meldt, want in de regel ken je de feiten over Nederland en ik citeer: "Rassismusdebatte: Nachdem Verene Shepherd, Leiterin einer Arbeitsgruppe des UN-Menschenrechtsrates (UNHRC), die Abschaffung der Tradition der "Zwarte Pieten", der schwarzen Nikolaushelfer, gefordert  hatte, demonstrierten am 26.10.2013 Hunderte in Den Haag für den erhalt der niederländischen "Sinterklaas"-Tradition. Ihrer Ansicht nach rührten die "Zwarte Pieten" nicht von schwarzen Sklaven  her, sondern ihr dunklen Gesichter kamen von Ruß der Schornsteine, durch die sie die Legende nach kletterten, um die Menschen Geschenke zu bringen." Die feiten kloppen, dus waarom zou ik dan twijfelen aan de gevens over de republiek Palau: 241 eilanden, waarvan 11 bewoond door 19.907 inwoners van wie 70% Palauers, 28% Philippijnen, Chinezen en Vietnamezen en 2% Noord-Amerianen en Europeanen. In Palau wonen dus bijna evenveel mensen als in Alblasserdam. Niet dat ik met de net geciteerde wetenschap veel kan beginnen, maar voor net geen twintig euro is het een naslagwerk dat ik minstens een keer per week raadpleeg.
*ISBN:978-3-596-72015-6