16.1.15

Metropolitan

Eind jaren vijftig zag ik er ooit één in Voorburg, veerig jaar later zag ik er regelmatig één op een parkeerterrein bij een shopping mall in Barefoot Bay (Florida). Maar een heel groot succes is de "Metropilitan" internationaal nooit geweest, al was er door de fabrikant voor de introductie een groot onderzoek gedaan: in januari 1950 werd een prototype door de Verenigde Staten op een groot aantal bijeenkomsten getoond en werd aan meer dan 250.000 personen  gevraagd wat ze van een kleine tweezitsauto vonden. Dat de grote Amerikaanse fabriek Nash zo'n onderzoek deed, was niet zo merkwaardig, er werden uit het Britse nogal wat kleine tweezitters geïmporteerd, dat die vooral vanwege de sportieve uitstraling hun weg naar Amerikaanse kopers vonden, werd klaarblijkelijk over het hoofd gezien, want de "Metropolitan", die in 1954 geïntroduceerd werd, leek meer geschikt als winkelwagentje voor een dame op leeftijd.  De "Metropolitan" kwam uit Engeland, met een carrosserie ontworpen door Pininfarina, die samen met het team van Nashontwerpers verantwoordelijk was voor het uiterlijk van alle Nashproducten. De auto werd gefabriceerd in de Austinfabriek in  Longbridge met een motor die ook in de Austin A40 te vinden was. Er zijn tussen 1954 en 1962 vier verschillende series gebouwd. Inmiddels heeft de auto in de Verenigde Staten een soort cultstatus. Onderstaande "Metropolitan" is door iemand behoorlijk onderhanden genomen, voor staat de auto op ski's, achter op tracks.
Een beproefde praktijk want Kégresse had de Rolls, oorspronkelijk van de Russische tsaar, maar daarna in handen van Lenin, precies zo uitgerust. Diezelfde Kégresse werkte later nauw samen met Citroën. 
 
 In Zweden werd dit postbusje van Scania met ook voor ski's en achter tracks op gladde wegen ingezet, al is het principe van de tracks volslagen anders.