8.4.18

Jiddisch 7

"Yiddish with George and Laura" heb ik al genoemd, maar er zijn meer van dergelijke boekjes waarin het minder om de totale taal gaat dan om woorden die feitelijk buiten het  normale taalgebruik vallen (tochus, mesjogge) en om het aanleren van onvriendelijkheden jegens anderen,  ik ken een aantal van die woorden: chazzer (eigenlijk varken) dus prima te gebruiken wanneer je anders smeerlap zou zeggen,  beheime (eigenlijk stuk vee)  te gebruiken als vervanger voor sukkel en chammer (eigenlijk ezel) en bijvoorbeeld te gebruiken wanneer je anders stommeling zou zeggen. Je doet met alleen zulke woorden neer te zetten iedere taal geweld aan, maar klaarblijkelijk komt dat veel voor, ik  heb nogal  wat buitenlanders ontmoet die van onze taal alleen "khotferdomme" kenden. Op een of  ander manier schijnt Jiddisch echter een heviger slachtoffer te zijn. Soms is zo'n verzameling van woorden best grappig, maar als er verder weinig met de  totale taal niets gebeurt ook  een tikkeltje tragisch. Voor me ligt: "Yiddish for Dogs" Every word your canine needs to know, geschreven en geïllustreerd door Janet Perr. Ik ga een paar voorbeelden uit het boekje aanhalen om een idee te geven, en nogmaals het is grappig, maar ook rolbevestigend dat Jiddisch uitblinkt in - zeg maar - geinigheid.
Goniff (ons woord gannef)
1. a thief, a swindler, a crook
2. a businessman with shady  dealings 
(afgebeeld is een hondje met een aantal dollarbiljetten in de bek) vergezeld van de volgende tekst:
"The fuzzy slippers in the bedroom? Mine! The socks left on the bathroom floor? Mine! The dollar bill you dropped by the front door? Mine! The baby's stuffed animal that was flung out of the crib? Mine! You drop a cracker on the floor? Mine! Call me a GONIFF if you wish,  but the minute it hits the floor - it's all mine!"
Tuchus (ons woord tochus)
1. rear end, behind, derriere
(afgebeeld is een hond waarvan de tochus met het woord censored is afgeplakt) vergezeld van de volgende tekst:
"If I keep eating so much food, my TUCHUS  is going to get so big, I won't be able to fit through the door! But  then of course, there will be more of me to love."
Leuk? Niet leuk?