Net als bij MG waar de B er eerder was dan de F, verscheen de Volvo P1900 eerder dan de P1800.
De P1900 is genoegzaam bekend, er zijn bijna 48000 exemplaren gebouwd, al had het e.e.a. wel wat voeten in de aarde, het eerste in Zweden gebouwde prototype werd naar Karmann in Osnabrück gereden, maar omdat Karmanns belangrijkste klant Volkswagen geen enkele behoefte had aan Zweedse concurrentie ging de bouw in Osnabrück niet door en werd uitgeweken naar Jensen in Engeland die bij "Pressed Steel" de bodies liet maken, die waren echter van onvoldoende kwaliteit voor de Zweden, zodat die naar ongeveer zesduizend exemplaren besloten de bouw in eigen huis over te nemen.
Maar er is een vrij onbekende P1900, ook Volvo Sport genoemd, waarvan in 1956 nog geen vijftig (inclusief de prototypes) zijn gebouwd. De bedoeling was een polyester auto met de motor van de PV444 (de oorspronkelijke katterug). Er bleek helaas weinig vraag naar en de kwaliteit liet te wensen over, al zijn er een aantal in 1957 naar de Verenigde Staten geëxporteerd.