11.6.22

Moustaki

 


Wat zijn echte voornaam was heb ik niet kunnen achterhalen, zowel Giuseppe als Yussuf worden genoemd, zeker is  dat zijn  achternaam
Mustacchi (1934-2013) was en  dat hij geboren werd in Alexandrië uit Grieks-Joodse  ouders. Op zeventienjarige leeftijd kwam hij naar Frankrijk waar hij behalve in de journalistiek een baantje had als barman. Hij begon  chanssonteksten te  schrijven (o.a voor  Edith Piaf, "Milord" is van hem), zijn eerste eigen grote succes was "Le Métèque" (De Vreemdeling). Hij zong zowel in het Frans,  Grieks, Hebreeuws, Spaans, Engels en Jiddisj. 

deels vertaald tekst:

 Met mijn ongure vreemdelingensmoel,
Van dolende jood of Griekse herder,
En met mijn haren in alle windrichtingen,
Met mijn waterige ogen
Die mij een dromerige blik geven,
Aan mij die niet vaak meer droom,
Met mijn handen als van een stroper,
Muzikant of zwerver
Die al zoveel tuinen hebben geplunderd,
Met die mond van mij die heeft gedronken,
Gekust en gebeten,Zonder ooit haar honger te stillen…