Dat er vandaag de dag Bugatti's worden gebouwd is te danken aan het feit dat de naam gekocht is door een fabriek die in feite niets te maken heeft met de oorspronkelijke maker Ettore Bugatti (1881-1947). Bugatti was een uitzonderlijk constructeur, niet alleen technisch begaafd maar ook esthetisch wist hij hoogstandjes te bereiken. Het was kostbaar dat hij bouwde en de tegenwoordige fabriek heeft alleen maar oog voor dat aspect. Tijdens de Tweede Wereldoorlog, Bugatti heeft zijn bureau d'études verplaatst van Molsheim naar Parijs, bouwt hij een bijster klein autootje, Type 68, met een viercylinder 370cc motor 16 kleppen, twee bovenliggende nokkenassen en een compressor, de carrosserie is simpel, een kleine cabriolet zonder deuren, die wel wat weg heeft van de naoorlogse Rovin. Er zijn weliswaar tekeningen wat Bugatti werkelijk in gedachten heeft, maar het komt er niet van. Jaren later buigt Bugattideskundige Uwe Hucke zich over de tekeningen en bouwt het Type 68, dat qua vorm veel ontleend aan het Type 57 met de Atlanticcarrosserie, zolas Ettore Bugatti dat in gedachten had.