Rochet-Schneider
was een fameuze in Lyon gevestigde automobielfabriek, begonnen - zoals
zo vaak - door vader en zoon Rochet als rijwielfirma, maar met
financiële hulp van Théophile Schneider, van de bekende wapenfirma, werd
in 1895 met de constructie van gemotoriseerde vierwielers aangevangen.
De snelheid van die eerste Rochet-Schneiders moet niet hoog geweest
zijn, want zo'n parasol lijkt mij een uiterst onhandig accessoire,
bovendien zitten twee passagiers tegen de rijrichting, wat het zicht op
de weg voor de chauffeur niet bepaald verhoogt. Oorspronkelijk bouwde
de firma ééncylinder-, maar al gauw paste de firma viercylinders toe,
die hadden succes, want er werden licentie-overeenkomsten gesloten met
Nagant en F.N. in België en Martini in Zwitserland.
Vader
en zoon Rochet werden door Théophile Schneider, inmiddels ook directeur
van de carburateurfabriek Zénith uitgekocht en in 1913 reed Frankrijks
president Raymond Poincaré in een Rochet-Schneider.
Een van de laatste modellen, voordat Rochet-Schneider in 1932, stopte met de particuliere autoproductie en tot 1951, toen het bedrijf werd overgenomen door Berliet, alleen nog vrachtwagens bouwde, was een fraaie zescylinder, hier onderweg met een Delage van iets latere datum.