19.6.22

R-S

Rochet-Schneider was een fameuze in Lyon gevestigde automobielfabriek, begonnen - zoals zo vaak - door vader en zoon Rochet als rijwielfirma, maar met financiële hulp van Théophile Schneider, van de bekende wapenfirma, werd in 1895 met de  constructie van gemotoriseerde vierwielers aangevangen. De snelheid van die eerste Rochet-Schneiders moet niet hoog geweest zijn, want zo'n parasol lijkt mij een uiterst onhandig accessoire, bovendien zitten twee passagiers tegen de rijrichting, wat het zicht op de weg voor de chauffeur niet bepaald verhoogt. Oorspronkelijk bouwde  de firma ééncylinder-, maar al gauw paste de firma  viercylinders toe, die hadden succes, want er werden licentie-overeenkomsten gesloten met Nagant en F.N. in België  en Martini in Zwitserland.
Vader en zoon Rochet werden door Théophile Schneider, inmiddels ook directeur van de carburateurfabriek Zénith  uitgekocht en in 1913 reed Frankrijks president Raymond Poincaré in een Rochet-Schneider.
 
Een van  de laatste modellen, voordat Rochet-Schneider in 1932,  stopte met de particuliere autoproductie en tot 1951, toen het bedrijf werd overgenomen door Berliet, alleen  nog  vrachtwagens bouwde, was een fraaie zescylinder, hier onderweg  met een Delage van iets latere datum.