19.2.07

La Reine de la Route

Net even de Traction van stal gehaald en zo’n drie kwartier met haar rondgereden. Dat moet regelmatig. Ik ben elke keer weer verbaasd dat ze zo gemakkelijk aanslaat. Niet dat het niet een paar voeten in de aarde heeft: eerst op de fiets naar de garagebox, de auto in, stuur/pedaalslot eraf, stroomveiligheid ontgrendelen, de auto uit, motorkap open, met de hand benzine oppompen, motorkap dicht, de auto weer in, choke uittrekken, contact sleutel omdraaien, startknop uittrekken, nog een keer startknop uittrekken, net zolang tot ze loopt, choke half in, klein stukje optrekken, handrem aantrekken, de auto uit, houten blokken achter de achterwielen verwijderen, de auto weer in en dan in zijn achteruit de garagebox uit. Zo’n acht minuten niet harder dan 50 kilometer en als ze een beetje op temperatuur is wat sneller. Mijn allereerste auto was een Citroën Traction Avant familiale, nu heb ik een Traction Avant 15/6: "La Reine de la Route". Toen een Duitser ooit de euvele moed had haar een gangsterlimousine te noemen heb ik geantwoord: "Nein, es ist kein Mercedes 770K". Dat begreep hij niet en ik had geen zin om mijn opmerking uit te leggen.