6.2.07

Ilya Muromets


Geen wonder dat de Britten de Sikorsky S51 Dragonfly noemden, hij leek op een libelle en voor mij is het nog altijd de oerhelicopter, die ik toen ik een jaar of dertien was veelvuldig tekende. Ik zou het nog steeds kunnen, maar heb toch voor een foto gekozen. Pas jaren later ontdekte ik dat Igor Sikorsky, voordat hij in de USA aan de S51 begon, al een lang werkzaam leven achter de rug had. Het meest verbijsterend vond ik het feit dat hij een groot vliegtuig ontworpen zou hebben, waar de passagiers een wandelingetje boven op de romp, afgezet met een knullig hekwerkje, konden maken. Dat laatste bleek niet waar en dat vind ik jammer. Maar dat grote vliegtuig was er wel degelijk, de Sikorsky S22 "Ilya Muromets", gebouwd in 1913 in Riga door de "Russo-Baltic Wagon Company", die ook auto's fabriceerde. De Muromets was het eerste viermotorige verkeersvliegtuig waarmee bovendien meerdere passagiers in een comfortabele cabine konden worden vervoerd. Op 25 februari 1914 vond een demonstratievlucht met zestien passagiers plaats en die hoefden tijdens de vlucht niet op hun rieten stoelen te blijven zitten, maar konden bijvoorbeeld gebruik maken van het toilet. Dat rondlopen moet zo bijzonder geweest zijn dat zo het verhaal van het rondwandelen op de romp in de wereld kwam. Na het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog werd de S22 gemodificeerd ingezet als bommenwerper, in 1916 waren er 16 in dienst van het Russische leger.