24.2.07

Steamboat Whistle Blues


John Hartford kwam met een enorme hoeveelheid bagage, met de trein uit Parijs aan op het Centraal Station in Amsterdam. Het moet in 1977 of ‘78 geweest zijn. Ik bood aan het een en ander te dragen, maar hij weigerde mijn diensten pertinent , want anders ‘raakte hij uit evenwicht’. We laadden alles in de Minor en toen ik hem vertelde over de werf ‘t Kromhout, waar oude schepen werden gerestaureed, wilde hij, voordat ik hem bij het hotel afleverde, eerst daarheen. Ik wist namelijk van zijn interesse in schepen en ook dat hij, net als Mark Twain, zelfs zijn diploma als loods op de Mississippi had gehaald. Wij zijn een hele dag samen opgetrokken en ‘s avonds heb ik zijn concert in, ik meen, ‘De Melkweg’ opgenomen. John was (hij overleed in 2001) een fantastische muzikant, die zich zich bij tijd en wijle, zoals op dit filmpje te zien is, al ‘cloggend’ ritmisch begeleidde.
http://www.youtube.com/watch?v=wU_LBUub23M