11.2.07

NIW

Twintig jaar geleden was ik een jaar lang geabonneerd op het NIW (Nieuw Israelietisch Weekblad), ik koop het nu een hoogst enkele keer los en nog steeds hangt er een lucht van beschimmelde boterkoek rond het blad. Behalve rechtse praat staan er altijd komische fouten in, is het niet in advertenties dan wel in artikelen. Zo lees ik dat een glasharmonica bestaat uit een aantal half onder water staande glazen kommen. Jawel, moeder zet de dessertschaaltjes in een afwasteiltje et voila: een glasharmonica. In een CD-recensie wordt de staf gebroken over opdringerige tuba's en schuiftrompetten in de klezmermuziek. Ik heb nog nooit een schuiftrompet (eigenlijk een soort sopraantrombone) op welk podium dan ook gezien, laat staan dat ik een CD bezit met klezmerschuiftrompetten.

Dit is een schuiftrompet en om het geluid van het instrument te horen: Chuck Findley.