3.2.07

Op reis

Gistermorgen er bijtijd af en mij afgezet naar Het Veen waar mijn zuster Akke uit Bontebok mij te midden kwam om tegaar naar Leeuwarden te reizigjen. We waren al lang van doel om ons schoolvriendin Wobkje Splinter uit De Folgeren, maar die sinds haar trouwen met een Anne Boonstra in Leeuwarden woont, eens op te zoeken, zeker nu Anne in juli weggeraakt is. Dus hebben wij op Leeuwarden aangeweest,wij hadden afgepraat in de stationswachtkamer om daarna in de stad een kuiertje te doen. Nou ik kan jullie wel vertellen dat Leeuwarden Leeuwarden niet meer is, ik vind er geen bliksem meer aan. Eertijds als je het station uit kwam dan kon men op vrijdagtemorgen de koeien op de markt al vernemen, maar nu staat er een raar zwart, hoog gebouw. Wij zijn maar rillegauw verder gerend op de Nieuwstad af, om hier en daar wat om te sneupen. We passeerden een winkel waar men bruin kon worden, op het raam stond, ik heb het opgeschreven, look good, feel great. Nou begrijp ik niet wat melktapper Van der Goot en graten, allebeide nog verkeerd gestaverd ook, met bruinworden te maken hebben. Allegaar nieuwerwetsigheid, moet men maar denken. Wobkje zei dat we bij haar een broggetje konden eten, maar dat we dat nu we dochs in de stad waren, dat krekt zo goed in de stad konden doen en dat zij betalen zou. Dus wij naar een lunsroem. Ze hadden er pistoolstuitjes en pikkebakbolletjes met schimmelkaas, een mensje zou er akelig van worden. Ik heb twee bakte eien genomen, dan weet men teminsten wat op het pannetje te liggen komt. Daarna zijn we met de stadsbus naar Wobkjes huis toe gegaan en hebben aandenkens aan De Folgeren opgehaald. Het was al met al dochs al een noffelijke dag, mag ik wel zeggen en wij hebben afgepraat dat Akke en Wobkje in april bij mij neer komen zullen.

Vrouw Ymkje Sinnema - Meindertsma, Rotsterhaule