4.2.07

R(a)el


Zodra een mannetje zich in een fantasiegewaad hijst, een kralenketting of een ander versiersel om zijn nek hangt en zich voorziet van een vreemde naam: kijk uit, want 10 tegen 1 dat het baasje een groepje gekken om zich heen gaat verzamelen, dat zijn uiterst wazige leer wil gaan verkondigen. Zo'n mannetje is Maitreys Rael, ooit in het nieuws omdat de naar hem genoemde beweging een baby zou hebben gekloond. Maitreys heeft recent een nieuw symbool geadopteerd: een hakenkruis in een davidster. Dat is dus behoorlijk onfris, maar zo beweert de leider, de swastika is een Hindusymbool dat, ver voor de nazis het zich eigen maakten, al bestond en als je het hakenkruis verbiedt, kun je net zo goed het kruis verbieden vanwege de wandaden van de Ku Klux Klan. Nee, Maitreys noemt niet de kruistochten of de inquisitie, door staten meegeorganiseerde moordpartijen, maar een club rassisten in de zuidelijke V.S. Begrijp me goed, ik wil het hakenkruis niet verbieden. Ik vind het wel plezierig te weten wie de vijand is. Het is de combinatie van davidster en hakenkruis die mijn onpasselijk maakt. Omdat Maitreys denkt dat de mens van buitenaardse wezens afstamt, lijkt het mij een goed idee hem per raket naar Mars af te schieten.