5.2.07

NTM

Onlangs schreef ik over de merkwaardige kastvormige locomotiefjes uit mijn jeugd in Drachten. Tijdens de oorlog schoot er ooit een door zijn remmen en hing hij tegen de hoofdbrug, als noodverbinding werd er toen een praam dwars in de Compagnonsvaart gelegd, zodat voetgangers toch van de Noorder- naar Zuiderbuurt konden komen. Ik heb nu een paar miniatuurlocomotieven, maar de wagentjes ontbreken. Ik weet dat die in model gemaakt zijn, heel fraai en daardoor kostbaar, daarom heb ik besloten ze zelf te maken van oude Pikowagonnetjes, helaas hebben die maar twee assen en de NTM-wagons hadden er vier, toch lijken ze er veel op, alleen moet er een daklicht op de rijtuigkap, dat kost de nodige hoofdbrekens. Daarna staat er een koppelwagen op stapel: een goederenwagen, die zowel van tram- als van treinbuffers is voorzien, want de NTM nam ook NS-goederwagens mee.