1.8.07

Nether

Vreemd, dat er voor het bijvoegelijk naamwoord van Nederland in de Engelse taal alleen maar het verwarring scheppende "Dutch" bestaat. Ik heb de afgelopen weken zeker tien keer moeten uitleggen dat ik geen Flemish spreek, dat mijn taal niets te maken heeft met Pennsylvania Dutch
en dat ik bovendien best begrijp dat het redelijk merkwaardig is dat een Dutchman uit The Netherlands komt terwijl een Scot uit Scotland afkomstig is. Maar Dutchland bestaat nu eenmaal niet en ik zou me naar analogie van Scotland - Scot niet een graag een Nether willen noemen. Dat The Netherlands op zichzelf al een wonderlijke naam is laat ik voor het gemak maar even buiten beschouwing, de term is waarschijnlijk bedacht door een vaderlandse sukkel uit een buiten Noord- en Zuid-Holland gelegen gewest, die niet op de hoogte was dat "nether regions" in het Engels onderwereld of hel betekent. Netherlandish en Netherlander zijn woorden die niet bestaan, Hollandish and Hollander bestaan trouwens ook niet, het blijft dus Dutch en Dutchman.
En er blijft dus veel uit te leggen.