28.8.07

Oorlog

Zaterdag j.l. was ik in Weesp, leuk stadje, dat me een klein beetje aan Dordrecht deed denken, maar dat kan best komen doordat ik vorig jaar vlak voor kerst in laatstgenoemde stad was toen daar een kerstmarkt gehouden werd en in Weesp zaterdag een braderie. Dat soort festiviteiten brengt altijd veel volk op straat. In Weesp zag ik mensen becowboyhoed zeer ernstig lijndansen op heel verschrikkelijke muziek, ik zag voor de eerste keer in natura bungeejumpen en wist direct dat noch lijndansen noch bungeejumpen voor mij zijn weggelegd. Maar de voormalige sjoel was open, nu een herinneringsplaats aan het Joodse leven dat Weesp eens had en twee kerken deden dienst als boekenmarkt. Ik was al binnen geweest bij antiquariaat Lectori Salutem met zijn uitstekende collectie kinderboeken, waar ik een drietal boeken uit mijn jeugd vond. In één van de kerken kocht ik “Best Photos of the Civil War” van Hirst Dillon Milhollen en James Ralph Johnson. De Amerikaanse Burgeroorlog is waarschijnlijk de eerste oorlog die in extenso is gefotografeerd, niet alleen de generaals en het voetvolk, maar ook de verschrikkingen. Op een terrasje aan het water bekeek ik de foto’s temidden van een vrolijke menigte. Gisteravond zond de BBC in “Panorama” een reportage uit over Britten die het klaarblijkelijk gepast vonden Tweede-Wereldoorlogje te spelen, sommigen trokken een SS-unform aan en paradeerden daarin rond. De net uit een Oostenrijkse gevangenis ontslagen sjoa-ontkenner David Irving had een stand op het “slagveld”, een Duitser verkocht in Duitsland verboden naziparafernalia, en de in SS-pakgestoken Britten lieten zich niet interviewen. Pas ‘s avonds in een “Bierzelt” kwamen de tongen los en kon met een verborgen camera hun krijgshuil worden vastgelegd en dat verschilde bitter weinig van de gedachten van de "Führer".
(foto uit "Best Photos of the Civil War", origineel bijschrift: "Those dead of Stonewall Jackson's corps were killed at Antietam along the Hagerstown turnpike by Hooker's artillery loaded with canister shot".