21.8.07

Citroën

Nee, het gaat niet om de Renault in het midden van de foto. Auto’s van voor de Eerste Wereldoorlog heb ik nooit gehad, wel gereden. Ik herinner me een hilarische rit in een Arrol-Johnston uit 1911, die met de voet nauwelijks te remmen viel en die door een gaatje in de dop van de radiateur, die achter de motor geplaatst was, heet water over de voorruit sproeide. Remmen deed je met de handrem, rechts buiten boord, waar ook de versnellingshandel zat.
Het gaat om de laatste auto rechts, mijn eerste auto, de 1954 Citroën Traction Avant Familiale. Hij staat hier op een vroege zondagochtend eind jaren zestig in de berm van een weg in de buurt van Rennes omdat ik plotseling links een automuseum zag. De Familiale was langer dan de “gewone” Traction Avant en had aan iedere kant drie ruiten in plaats van twee, achterin was een extra rij van drie opklapbare stoeltjes, zgn. strapontins, er konden zonder probleem acht mensen in worden vervoerd en met de stoetjes opgeklapt was er achter een zee van ruimte.
(wie de moeite neemt op de foto te clicken krijgt een foto in superformaat)