23.8.07

Kees

Kees Buurman ken ik uit de tijd dat radio nog radio was en programmamakers in plaats van cijferfetisjisten in Hilversum de dienst uitmaakten. De radio heette toen nog Hilversum. Hilversum 1 en 2 en 3. In het overzicht naar aanleiding van zijn overlijden op Teletekst lees ik dat hij Langs de lijn, Radio Tour en Met het oog op morgen op poten heeft gezet. Ik herinner me hem van ver daarvoor toen hij zelden achter een bureau te vinden was, meestal met een Nagra over zijn schouder, altijd met een vest onder zijn colberje, gehaast op weg van of naar zijn auto. Maar het duidelijkst in mijn geheugen gegrift is zijn aandeel in het programma “Van harte”, een inzamelingsactie op maandagavond, die meen ik, anderhalf uur duurde waarbij Henk van Stipriaan de man in de VARA-studio was en Kees Buurman de reporter te velde.
Een voorbeeld van zo'n actie: de Poolse generaal Maczek, bevrijder van Breda, verdiende in Edinburgh zijn geld als barpianist, maar was met zijn dochter een paar weken op vacantie naar Mallorca, daar werd de toch al gehandicapte dochter ernstig ziek en ze moest zo snel mogelijk terug naar Edinburgh. Kees ging naar Mallorca. Er werd een vliegtuig, een Convair, gecharterd die van Schiphol naar een stad op de Spaanse oostkust vloog om de generaal, diens dochter en Kees op te halen. Tijdens de vlucht terug werd onder de radioluisteraars geld ingezameld. Henk van Stipriaan hield de stand bij en Kees Buurman deed vanuit de lucht verslag.
Dat was Kees op zijn best: een betrokken radioman.

(op de foto links Kees Buurman in gesprek met pater Peters (rechts) en buurtbewoner Scholing, t.g.v. een andere Van Harteactie, n.a.v. de branden in de Amsterdamse Bethaniënstraat)