15.8.07

Oldsmobile

Tot nu toe heb ik foto's van mijn eigen auto's op het blog kunnen plaatsen, maar van sommige heb ik nooit foto's gemaakt en dus moet ik de hulp inroepen van mijn archief van folders en ander "vreemd" beeldmateriaal. Dit is de 1940 Oldsmobile met automatische versnelling en een achtcylinderlijnmotor. In een mapje vond ik gebruiksaanwijzingen: starten in Neutral, twee keer pompen alvorens te starten, als de wagen meerdere dagen gestaan heeft vaker pompen, voor- en achteruit: eerst in Drive, daarna pas in Reverse, motor: ongedoopte olie winter SAE 30, ongedoopte olie zomer SAE 40, automatische bak: blanke olie Hydramatic G.M., remsysteem: blanke olie Lockheed. Mijn Olds was pas na de oorlog naar Nederland gekomen en was legergroen gespoten. Toen na een paar maanden de distributieketting brak, had ik een probleem, tenminste dat dacht ik, maar binnen een week had ik een gloednieuwe uit de Verenigde Staten. Dat beantwoordde meteen de veel gestelde vraag: "Kun je daar nog onderdelen voor krijgen?"