22.8.07

Pijp

Dit is mijn grootvaders pijp (ter vergelijking heb ik er een pijp van mij naast gelegd). De kop is versierd met een portret van de Duitse keizer Wilhelm II. Ik heb pake er nooit uit zien roken, ik heb het een keer geprobeerd, nadat ik de pijp, die overigens geheel demontabel is, had gerepareerd: het rubber en de veer naar het mondstuk waren vergaan. Een rubber slangetje was gauw gevonden, maar een passende veer te vinden was prolematisch, uiteindelijk bleek een veer uit een buddyseat van een bromfiets te passen. Pake moet de pijp in de jaren negentig van de voorvorige eeuw in Duitsland gekocht hebben, waar hij een tijdje boerenknecht geweest is, omdat de boerderijen daar destijds moderner waren dan in Friesland. Aan de pijp hoort een koord, zodat de roker hem bij het maaien op zijn rug kan hangen, naar zo'n koord moet ik nog eens op zoek, van maaien zal het bij mij overigens niet komen. Pake is pijp blijven roken, ik herinner me zijn pijpenrekje met een zin als "na arbeid verzet" en dat hij in de oorlog in zijn tuin tabak verbouwde zodat hij zijn pijpje kon blijven stoppen.