12.8.07

Moleneind





Van 1941 tot begin 1946 woonde ik in Drachten. Ik heb er regelmatig overgeschreven (tik Drachten in en click op "search blog"). Wij woonden in een deel van een huis aan het Moleneind Noordzijde. Tijdens de oorlog vond een vernummering plaats en ik weet niet meer of we eerst op 38 woonden en daarna op 64 of andersom. Begin jaren negentig is het huis afgebroken, de Drachtster Compagnonsvaart was al eerder gedempt. Er bestaan dwaze plannen om een deel van de vaart weer open te leggen. Gister vond ik deze twee prentbriefkaarten. Op de bovenste foto is ons huis uiterst links nog net te zien. De huizen rechts van het grote gebouw (het gemeentehuis van Smallingerland) kan ik me niet herinneren, evenmin als het pakhuisachtige gebouw links van het gemeentehuis. Waar de vaten op de kade staan, lag in mijn tijd de "Harmonie", die op Leeuwarden voer, voor de wal. Op de onderste kaart lijkt het of Moleneind Zuidzijde nog onbestraat is en staat er dichter naar de hoofdbrug toe een ander rijtje huizen rechts naast het gemeentehuis. Alhoewel beide kaarten duidelijk de plaats als Drachten spellen, was de PTT eigenwijs en stempelde Dragten.