3.5.09

ANWB

Langs een mistroostige weg langs de spoorbaan fietste ik vanmorgen op mijn Sunbeam uit 1910 naar Almere, er moeten andere wegen zijn om naar het stadscentrum te komen, maar de ANWB wees slechts die route. Ik bedacht dat het eigenlijk uiterst absurd is, dat de bewegwijzering in ons land aan een particuliere organisatie wordt overgelaten. De Sunbeam heeft zes versnellingen te bedienen met twee hendeltjes, maar ik gebruikte er maar een en vroeg me af waarom sommige mensen fietsen met 27 versnellingen aanschaffen, terwijl ze alleen maar in Nederland fietsen. Tegen elf uur begon een miezerig regentje, ik zat een half uur bij een bijeenkomst, waar ik me niet op mijn gemak voelde en besloot over de Stichtse brug terug te rijden. Dat bleek gemakkelijker gezegd dan gedaan. Want de ANWB had het niet nodig gevonden, die aan te geven. Ik kon naar Amsterdam en ik kon naar Lelystad. Pas na, voor mijn gevoel, veel heen en weer gefiets, vond ik de aanduiding Hilversum, terwijl Huizen veel meer op zijn plaats geweest was. Inmiddels was het regentje veranderd in een fikse bui, maar ik was dolblij dat ik in laatst genoemde plaats eindelijk op bekend terrein kwam.