26.5.09

Voorvader 14


Het wordt tijd de punten op de i te zetten. En er zijn meer i’s dan mij lief zijn. Om te beginnen hebben we mijn betoverovergrootvader Salomon Leydesdorff, die zegt in 1761 in Pressburg geboren te zijn (overlijdensacte hierboven). Maar hij past niet in de stambomen, die ik van de Oostenrijks-Hongaarse Leidesdorfers heb, niet in die van Jakob Moses Perez Leidesdorfer (tolerierter Handelsjude in Wenen) en niet in die van de uit Nassau afkomstige Sabel (Salomon) Leidesdorfer, wiens zoon Mendel voorzitter is van de Joodse gemeente in Pressburg. De vader van Sabel zou Abraham (Aberl) kunnen zijn, die zich samen met Sabel op 31 augustus 1747 vestigt in Eisenstadt. Dan hebben we de, wat ik voor het gemak maar de Deense Leidesdorfers zal noemen, alhoewel ze met evenveel recht de Zweedse Leidesdorfers zouden kunnen heten, want de in 1755 in Hannover geboren Alexander Nathaniel Leidesdorf vestigt zich, om te beginnen, in Stockholm. En dan is er ook nog de in 1726 in Amsterdam geboren Raphael Alexander Ziskind Mendel Leidesdorf en een andere eveneens uit Pressburg afkomstige Salomon Leydesdorff , die in Groningen gaat wonen. Van mijn betoverovergrootvader heb ik een complete stamboom, van Jakob Moses Perez en Sabel heb ik een vrijwel complete, van Alexander Nathaniel heb ik een gedeeltelijke, van Raphael Alexander een aanzet en van laatst genoemde, Groningse Salomon een complete, maar die is kort omdat hij alleen maar dochters had (zijn overlijdensacte staat hieronder).
Maar niemand, maar dan ook werkelijk niemand heeft tot dusver mij de relatie tussen al die families duidelijk kunnen maken. Het is natuurlijk aardig om te denken dat een ver familielid van mij behulpzaam was bij de stichting van San Francisco, een ander een theater in Berlijn bezat, weer een ander de muziek uitgaf van Schubert en bij Beethoven op de thee ging, een ander een van de grondleggers (foto) van de moderne psychiatrie was en Freud in zijn kliniek werkte, maar de bewijzen ervoor ontbreken.