21.5.09

Voorvader 9

Het wordt zo langzamerhand tijd de naam van mijn voorvader te onthullen en op een aantal merkwaardige verschillen tussen de zijne en die van de Oostenrijkers te wijzen. Toen mijn voorvader op 18 januari 1812 in Leeuwarden zijn voor- en achternaam bevestigde (zie hiernaast), koos hij voor Salomon Leydesdorff. De Oostenrijkers noemden zich Leidesdorfer, dat de 'er' wegvalt, het zij zo, maar waarom een y grec en waarom die dubbele f, het is alof een 'Bamberger' besluit zich Bammbergh te gaan noemen. De in 1726 in Amsterdam geboren Raphael Alexander Ziskind Mendel (zie Voorvader 7) noemt zich, zonder de wonderlijke franje gewoon, Leidesdorf. De Denen daarentegen, dus ook de eerste zwarte miljonair, schijven hun naam ook met dubbel f als Leidesdorff. Later valt bij sommige nazaten van Salomon die dubbele f weg, dat komt vermoedelijk door slordige notities van ambtenaren van de burgerlijke stand, net als bij de schrijfwijzes Lijdesdorff, Leidensdorff en Leidesdorf. Ik geef van die onnauwkeurigheid een paar voorbeelden, mijn betovergrootvader Abraham, een zoon van Salomon geeft op 11 december 1849 de geboorte aan van mijn overgrootmoeder Betje, ambtenaar Catharinus Cornelius Christinus Warmolts, "Ambtenaar van den Burgerlijken Stand der Stad Leeuwarden" noteert als achternaam Leydesdorf (dus zonder dubbele f), als Betje in 1918 overlijdt, noteert ambtenaar W. Bottema: Leijdesdorf (de y grec heeft puntjes gekregen).

Nevenstaande naamsbevestiging kan vergroot worden door erop te clicken: het wordt dan ook duidelijk, dat Salomon voor het zetten van zijn handtekening eens rustig is gaan zitten