17.5.09

Voorvader 5

Het verhaal in de familie ging dat twee broers uit Pressburg waren weggetrokken en dat de ene zich naar Denemarken en de andere zich naar Nederland had begeven. Maar dat verhaal strookt niet met het feit dat eerstgenoemde in Duitsland werd geboren. Oorspronkelijk schijnt de Pressburgse familie uit Nassau te zijn gekomen, de eerste Pressburger was de in 1685 geboren Salomon, die voorzitter zou worden van de Joodse gemeente in Pressburg, drie keer trouwde en in 1775 overleed. Ik weet van twee kinderen, Mendel en Jutl, geboren uit het eerste huwelijk met een vrouw, van wie ik de naam niet heb kunnen achterhalen en die voor 1751 overleed. Mijn voorvader werd in 1761 geboren en zou dus uit het tweede huwelijk van Salomon met Schendl Leidesdorfer moeten stammen. Maar de vader van mijn voorvader heette niet Salomon maar Levy. De enige mogelijkheid die overblijft is dat Salomon behalve Mendel en Jutl (geboren in respectievelijk 1710 en 1711) een broer hadden met de naam Levy en dat mijn voorvader Salomon Levy vernoemd werd naar zijn grootvader.