13.5.09

Voorvader

Stel dat je zo rond 1790 besloot vanuit het Oostenrijk-Hongaarse imperium af te reizen naar onze gewesten, hoe bewees je dan je identiteit? Ik kom daarop omdat een voorvader van me destijds in Sneek ging wonen, na de Tweede Wereldoorlog wordt hij in het boekje 'De Joden van Sneek' als afkomstig uit een vooraanstaande Oostenrijkse familie neergezet. Ik weet dat nog zo net niet, want ik heb hem niet kunnen plaatsen in de genealogie van die familie. Hij kwam, naar ik aanneem, wel uit Oostenrijk-Hongarije. In dat land mochten destijds alleen de oudste jongens uit een Joods gezin trouwen, op die manier hield men het aantal Joden beperkt en dus zwierven heel wat Joodse jongens uit. In 1829 woont mijn voorvader in Leeuwarden, hij is oud en leeft van de bedeling, eerder liet hij zijn oudste zoon dienen als remplaƧant voor een boerenzoon in het leger van Napoleon, niets wijst er op dat hij uit een vooraanstaande Oostenrijks-Hongaarse familie afkomstig is. Want een briefje naar huis met de woorden 'stuur geld' lijkt me simpeler , dan je zoon te zien afmarcheren. In 1829 vindt een volkstelling plaats en hij geeft Ongeren als geboorteplaats op, bij een volgende volkstelling, die van 1839, zegt hij Pressburg (het tegenwoordige Bratislava). Ik heb een tijdje tegen die beide, met elkaar in tegenspraak lijkende, opgaven aan zitten hikken, tot ik bedacht dat mijn voorvader in 1829 niet Ongeren zei, maar Ungarn. De Slowaakse hoofdstad lag destijds in het Hongaarse deel van de Oostenrijk-Hongaarse monarchie.