25.5.09

Meer fietsen

Op 19 mei j.l. plaatste ik bijgaande foto op mijn blog, via Henk Scholte ontving ik van Harry Perton meer informatie over de 'Oud Puttensche kleederdracht':
"Beide links heb ik naar een klederdrachtdeskundige kennis van me op de Veluwe doorgestuurd, die er per omgaande een heel aardig commentaar op had. Het luidde als volgt: "Wat een leuke foto. Ik ken deze ansichtkaart niet. Het echtpaar draagt de ouderwetse dracht van Putten. Ook de fiets is heel bijzonder. Wat opvalt is de zilveren beugeltas die de vrouw laat zien. Waarschijnlijk doet ze dat speciaal voor "het portret". Want deze zilveren papegaaienbeugel met groen gebreide tas met kwast werd onder het schort gedragen en was nooit zichtbaar. De man draagt een ouderwetse hemdrok, een jas vaak van "zelfschreid", in Drenthe zouden ze zeggen "viefschacht".Het was een jas die gedragen werd als
"opknappersgoed", zoals bijv. naar de markt!"