15.5.09

Voorvader 3

Natuurlijk zou ik kunnen proberen informatie over mijn voorvader te halen bij een zichzelf tot familiehistoricus benoemde  Amerikaan, die behalve een aantal dames uit het Oostenrijk-Hongaars geslacht laat trouwen met befaamde rabbijnen, Amerikaanse fabrikanten heeft gevonden met dezelfde achternaam (zonder trouwens verband te leggen met Pressburg en Wenen) en de de naam van componist Schubert verbasterd tot Shubert. Maar ik houd niet van onderzoekers, die voornamelijk bezig zijn de eigen loftrompet te steken. Ik vrees, dat ik nooit zal weten of mijn voorvader werkelijk degene was, die hij zei te zijn. Daarbij komt nog het feit, dat op ongeveer hetzelfde moment aan het eind van de 18e eeuw, dat mijn voorvader burger werd van Sneek, iemand met exact dezelfde voornaam en achternaam opduikt in Groningen, die ook zegt uit Pressburg te komen. Dat is een heel sterk staaltje. Hoeveel Anastasia's waren er ook alweer?