14.5.09

Voorvader 2

Aan de andere kant, waarom zou mijn voorvader voorwenden iemand te zijn, die hij niet was? Zeker in Sneek deed zijn 'voorname' achternaam in 1798 geen belletje rinkelen. Bovendien heb ik wel gegevens uit de archieven in Wenen, maar niet uit die van Pressburg. Er woonden volgens de Weense archieven in de 18e eeuw twee geslachten met dezelfde achternaam als die van mijn voorvader in Pressburg, maar misschien was er een derde? Of de geslachten verwant waren heb ik niet kunnen achterhalen, wel dat sommige leden in de 19e eeuw katholiek werden en zelfs adelstitels aanschaften. Een van de in Wenen woonachtige familieleden gaf de muziek van Beethoven uit en was zelf een, zij het nu vergeten, componist. Zijn zoon was de, niet bijster succesvolle, psychiater van Ludwig van Beieren. Toeval wil dat dezelfde achternaam als die van mijn voorvader eveneens in Denemarken voorkomt en ook 'William' heb ik niet in de Weense archieven kunnen achterhalen. William emigreerde naar de, destijds Deense, Maagdeneilanden en kreeg in 1810 een kind bij een zwarte vrouw, Anna Marie Spark. Dit kind, William Alexander (foto), liet de Maagdeneilanden achter zich en vertrok via New Orleans, waar hij fortuin maakte, in 1841 naar San Francisco Bay. Hij bracht het tot de bekendste ingezetene van San Francisco, was lid van de gemeenteraad en 'wethouder van financiƫn' en lid van het bestuur van de eerste school in de stad. In 1848 overleed hij, de eerste zwarte miljonair van de Verenigde Staten, kinderloos.