11.5.15

BMW

Sinds een paar jaar draag ik altijd een miniem fotostelletje bij me, want je weet maar nooit. Gister reed eerst van links naar rechts en vervolgens van rechts naar links een BMW 327 door mijn beeld. Nu heb ik twee dingen geleerd: 1. ren nooit achter een rijjdende auto aan, al is hij nog zo zeldzaam en 2. twee keer dezelfde auto in een tijdspanne van  vijf minuten betekent dat die auto gaat parkeren. Dat deed  de eigenaar van de BMW, en zo'n 327 van vlak voor de oorlog is zeldzaam dus ik  wandelde er naar toe om een paar foto's te maken. BMW (Bayerische Motoren Werke AG) bestaat bijna 100 jaar en onstond toen de Rapp Motoren Werke en de Otto Flugzeugbau samengingen om vliegtuigmotoren te bouwen, van auto's was nog geen sprake, maar het blauw/witte (in de Beierse kleuren) merkteken toont nog altijd een draaiende propeller. Na de Eerste Wereldoorlog werd overgeschakeld op scheepsmotoren en in 1923 verscheen de eerste motorfiets met tweecylinderboxermotor en cardanaaandrijving. De eerste auto was een in een licentie gebouwde Austin Seven, maar die BMW werd gebouwd in Eisenach, nadat BMW de Dixifabriek had overgenomen. De cabrioet op de foto, de 327 dateert van 1938, heeft een zescylindermotor met een inhoud van 1971cc, twee carburateurs, een vierversnellingsbak, een topsnelheid van 125 km/u en kostte destijds 7500 rijksmark.