19.5.15

In den vreemde en toch thuis

De bovenste foto maakte ik in 1978 onderweg van Lake Charles naar Houston. Het was heel merkwaardig plotseling de naam Nederland op een bord te zien staan en terwijl ik linksaf sloeg bedacht ik dat de belachelijke naam The Netherlands voor ons land dus volslagen onnodig was, want hier in Texas heette een plaats doodgewoon Nederland.
Nederland, Texas. Dat moest bezocht worden en op het eerste forse gebouw links stond Rienstra. Rienstra? Het waren verdraaid nog Friezen ook die zich hier vestigden en ik ga op zoek naar de city hall. Een mevouw achter de balie daar is zo vriendelijk een jongeman op te duikelen die me meeneemt naar een molen waarin het lokale museum. Het blijkt dat Friezen zich hier rond 1897 gevestigd hebben nadat hun in 't heitelân fraaie foto's van een heel ander deel van de Verenigde Staten  waren getoond. Valse voorwendselen dus. Niet iedereen is gebleven, maar de Rienstra's duidelijk wel.
 
Tweeëntwintig jaar later ben ik hoog in het noorden van de Verenigde Staten, in Minnesota en zie het plaatsnaambord Friesland. Ik zet mijn bandrecorder aan en loop naar het eerste beste huis en bel aan. Een mevrouw doet open en ik vraag: "Why is this place called Friesland?" Ze kijkt me ietwat verbaasd aan, draait zich om en roept naar binnen: "John, here is a guy who wants to know why this place is called Friesland". John verschijnt zegt dat hij het echt niet weet. Ik weet toevallig iets meer: een in 1906 geëmigreerde broer van mijn grootvader had hier lang geleden ooit zijn boerderij.