Je had in de jaren dertig twee fameuze Franse orkesten: Ray Ventura (foto) et ses Collégiens en Fred Adison et son orchestre, het waren geen echte
jazzbands, maar ze waren wel duidelijk door de uit de Verenigde Staten
overgewaaide klanken beïnvloed. Zowel Ventura als Adison hadden muzikale
mini-toneelstukjes op het programma, Ventura bijvoorbeeld 'Tout va très bien, Madame la Marquise', dat zelfs als satire kon worden opgevat: terwijl Duitsland zich op oorlog voorbereid, volgt stakingsgolf op stakingsgolf, maar alles gaat goed in Frankrijk. De melodie en het gegeven bleven tot ver na de oorlog populair en waren begin jaren zestig zelfs een vroeg succes voor Esther en Abi Ofarim: 'Chuts miseh hakol beseder', dat ik niet op YouTube vond en dat u met wat meer moeite hier vindt. Adison kreeg in 1935 de allereerste Prix du Disque voor 'Avec les Pompiers', helaas op geen enkele website te vinden, maar wel de latere uitvoering met het orkest van het Circus Pinder. Natuurlijk is het een te verwachten verhaal: de lokale brandweer steekt al blussend het hele dorp in de fik. 'Avec les Pompiers' stond ook op het repertoire van de Comedian Harmonists, de groep die Hitler afdeed met producenten van joods geblèr.