Nu binnenkort de verpakking van rookwaar opgevrolijkt gaat worden met afschuwwekkende afbeeldingen, lijkt het mij op zijn plaats Duitse dieselbusjes, die zo'n zeven keer maximaal vervuilen, slechts af te leveren in een drietal versies: a. met afbeeldingen van lijkkisten, b. met afbeeldingen van urnen, 3. met afbeeldingen van grafzerken.
"Full Speed"-plaatje van een Alfa Romeo uit 1932
Zo'n zestig jaar geleden had het sigarettenmerk "Full Speed" plaatjes op de binnenkant van de doosjes met als onderwerp de geschiedenis van de automobiel, fraai getekend door Piet Olyslager, ook Haust pakte autotekeningen bij zijn toast - zij het minder fraai dan die van "Full Speed" - die in het album "Van Koets tot Stroomlijn" konden worden geplakt en de winkeliersvereniging VéGé verkocht lucifers met mooie lijntekeningen van historische automobielen, gemaakt door John Knaud.
Onlangs kreeg ik een aantal plaatjes, die ook ergens in moeten worden geplakt, uit Duitsland o.a. van een DKW 3=6.
De tekening is lachwekkend, maar om te beginnen iets over het al lang ter ziele zijnde merk DKW, dat bekend was door zijn tweetaktmotoren en uiteindelijk als Audi onder de hoede van Volkswagen nog steeds acte de présence geeft. In 1958 werd Auto Union GmbH. - waarvan DKW deel uitmaakte - overgenomen door Daimler-Benz AG, dat het zeven jaar later de firma aan Volkswagen verkocht. Dr. Carl Hahn, de propagandist van de tweetaktmotor in auto's was in 1961 overleden en daarmee eindigde in feite de verdere ontwikkeling van die aandrijving. De DKW 3=6 was van origine een tien centimeter breder gemaakte DKW "Sonderklasse", de 3=6 werd 1955 tot 1959 gebouwd, met een driecylindertweetaktmotor met een inhoud van 896cc. De topsnelheid van de voorwielaangedreven auto lag rond de 115 km/u, de opvolger, de Auto Union 1000 had een driecylindertweetaktmotor met een inhoud van 980cc. In de DDR marcheerde het werk eerst verder als IFA, daarna als Sachsenring, Wartburg en Trabant.
Model van een DKW 3=6, door Lion gemaakt in Nederland