27.5.16

Jureren 2

 
Jureren is een wonderlijke bezigheid, ik heb het twee keer
gedaan : één keer lang geleden in Drente, waar ik met het
Groninger  fenomeen Jacques d’Ancona iets moest beoordelen,
nu kan een mens met  heel veel anderen muziek jureren maar
niet met deze drammerige betweter. De tweede keer dat ik me
liet overhalen was jaren later en vond plaats in een gelegenheid
ten zuiden van Utrecht. Er dienden klezmerklanken te worden
beoordeeld. Mijn vader had een uitgebreide collectie op 78-
toerenplaten en ik had in 1978 een radioprogramma met die
muziek gemaakt. Ik was dus,  zeg maar, behoorlijk goed op de hoogte.
Toch vond ieder deelnemend groepje het noodzakelijk uit te leggen waar
klezmermuziek vandaan kwam en bij  welke gelegenheden
het werd gespeeld. Opvallend was bovendien  dat iedere
muzikant een hoofddeksel droeg en in zwart/wit gekleed was.
Ik  informeerde naar deze toch wel opvallende “klederdracht”.
Er kwam een eensluidend antwoord: joden kleden zich zo.
Ik heb iets gemompeld over een scherp mesje, dat meer
ter zake deed.