15.5.16

Archibaldina 15

Waar moet een mens het over hebben als zij zo maar door een vreemde man op de koffie komt, ik zei dat Van der Blaf nou maar eens op moest houden 's mans voeten te likken, maar Bart Bakker,  slager  scheen het niet erg  te vinden, misschien was hij het wel gewend, dus ik vroeg "Hebt u een hond?' Nee, die had hij niet, had er wel een gehad toen zijn vrouw nog leefde maar een hond was te bewerkelijk voor een man alleen die ook nog een zaak had. "Wat voor hond had U?" vroeg ik, dat leek mijn namelijk een goede vraag om het gesprek gaande te houden. "We hadden er twee. Chows. Want chows moet je altijd met meer nemen, die hebben gezelschap van elkaar nodig." "Dat is een hele hand vol", zei ik, "en ze vragen nog veel onderhoud ook en behoorlijk grote poepzakjes", voegde ik er aan toe. "Ach, daar werd zo'n tien jaar geleden nog niet  zo opgelet,  poepen  is pas de laatste jaren echt een issue geworden, niet dat honden vroeger  niet scheten, maar toch, het heeft allemaal met elkaar te maken, vroeger liep iedereen in  het dorp op klompen en die trok je bij de deur uit, dus er kwam nooit geen hondestront op het tapijt." Daar had Bart Bakker, slager een punt en ik zei "Het komt ook doordat mensen uit de stad hier zijn komen wonen, die zeuren graag, maar ja, ik geef ze uiteindelijk toch wel gelijk, ik ruim Van der Blafs drolletjes altijd op", terwijl ik een slok koffie nam.
Archibaldina Kwakernaak