In de herfst van 1961 werd een tweedeurscoupé van de "Consul" door Ford Engeland voorgesteld, de oorspronkelijke naam was "Sunbird", vermoedelijk omdat bepaalde stijlelementen waren overgenomen van de "Thunderbird" van het Amerikaanse moederbedrijf, maar uiteindelijk verscheen de van origine alleen voor export bedoelde auto onder de naam "Consul Capri". De carrosserie werd niet in eigen huis vervaardigd, de eindmontage vond wel in Dagenham en later in Halewood plaats. De "Consul Capri" was leverbaar met stuur- dan wel vloerversnelling bleek duurder te produceren dan begroot, bovendien werd het uiterlijk - een snelle sportcoupé - niet waargemaakt door een te kleine motor (1340cc), de motorinhoud werd in augustus 1962 vergroot en bovendien werd de krukas, een zwak punt, vijf- inplaats van driemaal gelagerd. In februari 1963 werd een Cosworthmotor aan het keuzepakket toegevoegd, maar uiteindelijk werden er in de tweeëneenhalf jaar dat de "Consul Capri" in productie was nog geen 20.000 exemplaren verkocht.