5.5.16

Archibaldina 5

Je hoort op straat zelden iemand meer  fluiten, dat vind ik  vreemd, mijn vader was een echte buitenfluiter, als hij thuis kwam hoorde je hem al van verre aankomen, altijd met hetzelfde wijsje, waaarvan ik de titel helaas vergeten ben, het was iets van "Lammerschans", maar ik kan het mishebben, want het is zo lang geleden. De jongens uit de buurt floten ook allemaal, maar waarschijnlijk zijn de buitenfluiters verdwenen omdat nu iedereen in de auto zit en naar de radio luistert en als ze niet in de auto zitten dan lopen of fietsen ze al sms-end of telefonerend. Ik vind het jammer dat er niet meer op straat gefloten wordt. Als meisje hoorde je niet op straat te fluiten, ik heb dat dus ook nooit gedaan, ik ben een typische binnenfluiter en doe het altijd wanneer ik stof of stofzuig, dan laat ik de radio uit en fluit, soms ook het liedje van mijn vader als hij onze straat infietste. Ik zet de hond dan zolang in de keuken want stofzuigers behoren niet tot Van der Blafs vriendenkring. Ik zal woensdag aan Katja en Gijsbertus toch eens vragen of zij nog fluiten, het gekke is dat een uitdrukking als "fluitend aan het werk zijn" nog steeds gebruikt wordt, maar  dat niemand het meer doet en over een paar jaar weet niemand meer wat het eigenlijk betekent, wat dat betreft lijkt fluiten wel op de Tweede Wereldoorlog.
Archibaldina Kwakernaak