25.2.18

HAND JIVE

Ik kan me met  de beste wil van de  wereld de hand jive niet herinneren, een soort dans met  de handen, klaarblijkelijk heeft anders dan de melodie - want die ken ik wel - de dans ons land nooit bereikt, mijn Amerikaanse echtgenote begint echter, zodra ik Johnny Otis (foto) laat horen, ogenblikkelijk iets ingewikkelds met haar armen uit te voeren. Otis (1921-2012) - echte naam Ionnis Alexandres Veliotis - was niet alleen bandleider - maar ook componist (hij schreef "Willie and Hand Jive" in 1958) en talentscout. Zijn broer Nicholas, maar dit even terzijde, koos geen loopbaan in de rhythm 'n blues maar was o.a. Amerikaans ambassadeur in Jordanië en Egypte. Natuurlijk bestaan er diverse uitvoeringen van "Willie and the hand Jive",  ik weet dat  ik hem onder andere op de grammofoonplaat  heb van The Youngbloods met een verwijzing  naar Nixon en Agnew. Maar het nummer is er ook in een uitvoering van Eric Clapton en van Levon Helm en The Band, maar de versie van Amos Garrett heeft, ondanks de merkwaardige beelden, mijn voorkeur.