18.2.18

Mel Brooks

Er zijn momenten dat  ik wou dat  er in Nederland eindelijk een behoorlijke omroepgids verscheen, want wat moet ik met dat  ene regeltje als toelichting voor BBC 2 in de VPROGIDS gisteravond: "22.45 Imagine... Serie portretten. Afl: Mel Brooks: Unwrapped." Wie portretteert Brooks? Mag ik dat vooraf  niet weten? Moet ook niet even duidelijk gemaakt worden wie Mel Brooks is? Ik ga natuurlijk toch kijken want Brooks figureert hoog op mijn lijst van Amerikaanse filmregisseurs en ontdek dat Alan Yentob, die Brooks gedurende diens loopbaan meerdere malen sprak, de interviewer is in de vijf kwartier durende uitzending en natuurlijk bevat het programma hilarische scenes uit een aantal Brooks films zoals deze met Brooks als Mozes met de geboden en het geweldige "Springtime for Hitler" (foto) uit "The Producers".