4.2.18

Opel

Opel sinds 1928 onderdeel van General Motors, sinds kort in Franse handen en het is vreemd te bedenken dat het nu samen met Citroën bivakeert onder dezelfde Peugeotparaplu: de Opel Crossland X staat op de basis van de Citroën C3 Aircross en de Grandland X rust op de 3008 van het moedermerk Peugeot. 
Opel had trouwens lang geleden al banden met Frankrijk. In 1901 vertegenwoordigde Opel Renault in Duitsland en kort daarna sloot Opel een licenttieovereenkomst met een ander Frans merk, Darracq: de chassis kwamen uit Suresnes en werden in Rüsselsheim van een carrosserie voorzien. Dat was trouwens niet de eerste auto die Opel leverde. 
De fabriek vindt zijn oorsprong in de smederij van Adam Opels vader. Adam Opel (vandaar de naam Adam voor de in 2012 geintroduceerde concurrent van de Fiat 500),  begon in 1862 met de productie van naaimachines, in 1886 gevolgd door fietsen. In de fabricage van van laatstgenoemde vervoermiddel kwam media jaren negentig van de negentiende eeuw de klad en dus werd door Adams weduwe Sophie (Adam was in 1895 gestorven) samen met de vijf zonen naarstig gezocht naar iets nieuws. Dat werd een auto ontwikkeld door Friedrich Lutzmann uit Dessau. Lutzmann bouwde sinds 1892 auto's met een eencylindermotor met een inhoud van 1500cc, die eerst door riemen een as aandreef en dan door middel van kettingen aan beide zijden de achterwielen. De auto had twee versnellingen en werd - eigenlijk redelijk primitief - bestuurd als een  soort zeepkist. Er werd besloten de productie van Dessau naar Rüsselsheim over te brengen en de auto werd in 1898 in de markt gezet als Opel-Patent-Motorwagen, System Lutzmann.
Hieronder de onderkant van een modelletje van de Opel-Patent-Motorwagen, waarop zowel de  besturing als de aandrijving perfect  te zien zijn. Het enige dat storend werk is het witte vierkantje met het zwarte gat,  daar zat oorspronkelijk een schroefje waarmee het autootje op een bodemplaat zat vastgeschroefd.