6.2.18

Mors

Op 18 december 1898 reed Gaston de Chasseloup Laubat met een Jeantaud Duc 63,15 kilometer per uur en vestigde daarmee het allereerste officiële snelheidsrecord voor  automobielen, het volgende jaar  werd dat een aantal malen  verbeterd, eerst door Camille Jenatzy, waarna De Chasseloup Laubat opnieuw sneller reed. Let wel: de record werden steeds verbeterd met electrische auto's. Dan, heel wonderlijk,  gebeurt  er een aanta jaren niets, pas op 13 april 1902 rreed Leon Serpollet in zijn Gardner-Serpollet bijgenaamd "Oeuf de Pâques", een door stoom aangedreven auto 120,80 per uur. Er is inmiddels zeven keer een record gevestigd voordat er  op 5 november een geslaagde poging wordt ondernomen met een benzineauto, de Mors Z (60PK viercylindermotor met inhoud van 9,2 liter),  een type dat eerder dat  jaar was ingezet tijdens de rit Parijs-Wenen (gewonnen door Henri Farman met een Farman, de voituretteklas door Marcel Renault met een Renault). Er waren dat jaar pogingen om het snelheidsrecord te verbeteren ondernomen door C.S Rolls  met een Mors en W.K Vanderbilt met een Mercedes-Simplex, maar de resultaten  daarvan werden niet erkend. Net genoemde Vanderbilt zat aan het stuur van de Mors Z op 5 november en reed  122,44 km/u, maar diezelfde dag werd zijn record met een Mors Z verbeterd door Henri Fournier, die 123,28 km/u. reed. Op 17 november werd snelheid opnieuw verhoogd door M. Augières ook met een Mors Z en kwam het record op 124,13 km/u.